Al sinds 2003 zijn scholen aan de slag met een gezondere schoolkantine volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum. Daarmee maken ze het de jeugd in Nederland makkelijker om gezonde keuzes te maken. Vanuit het Voedingscentrum de vraag om een campagne en kick-off te bedenken voor de nieuwe strategie voor scholen en een beloningsbord te ontwerpen voor participerende scholen. Zodat de beweging naar een gezondere toekomst beter zichtbaar wordt.
Voor het Voedingscentrum bedachten we ‘De gewone schoolkantine’. ‘Gewone’ is hierin in de plaats gekomen van ‘gezonde’, de originele slogan. Een campagne die wakker schudt en opvalt en die aanstuurt op eigen verantwoordelijkheid en de intrinsieke motivatie van scholen. Want we ontdekten dat Generatie Z (Gen Z) gezond eten de normaalste zaak van de wereld vindt, waardoor de campagne een goede afspiegeling van de huidige tijdsgeest is; niet bezig zijn met gezond eten is geen optie meer. Binnen deze campagne bedachten we een talkshow waarbij we dieper ingingen op jongeren, scholen en voeding en ontwierpen we een modulair beloningsbord in de vorm van een IXXI die deelnemende scholen krijgen en waar ze elk jaar voor nieuwe tegeltjes kunnen sparen.